טיפים לעיבוד תמונה


א+א-

עיבוד תמונה במחשב

עיבוד תמונה במחשב בעיני הוא תחליף לפעולות שאפשר לבצע גם לפני כל צילום, וכן בעת הדפסה. לדוגמא, בשטח לא מעשי לבדוק White Balance לפני כל צילום; במקום שמוש בניר קונטרסטי, ניתן לשנות את הקונטרסט בהצגת תמונה דיגיטלית בצג המחשב; בשטח לא מעשי לסחוב ולהחליף פילטרים; וכיוצ"ב.

אני מבצעת עיבודים עדינים. אני לא יודעת להפוך תמונה גרועה לתמונה טובה. אני יודעת לעבד תמונה מעולה ולשפר אותה להיות תמונה מצויינת.

בטיפים שלהלן אני משתמשת במונחים של פוטושופ. תוכנות דומות לעיבוד תמונה עשויות להשתמש במונחים שונים כדי לתאר אותם מאפיינים.

להלן פעולות עיבוד התמונה שאני מבצעת, בסדר זה.

הכינו את סביבת העבודה

  • נקו את הכתמים שעל המסך.
  • כיילו את המסך (טמפרטורת הצבע, ניגודיות, בהירות).
  • אם אתם משתמשים במחשב נייד, וודאו שהמסך נמצא בזוית המתאימה.
  • העתיקו ושימרו את התמונה המקורית לפני העיבוד.
  • חזרה על פעולות של שמירה ושינוי גודל התמונה פוגעת באיכותה. התחילו את העיבוד עם התמונה הכי נקיה שברשותכם.

סיבוב התמונה

אם סיבוב שרירותי (arbitrary) של התמונה לא מביא לתוצאה טובה, יש להתחיל מחדש. ביצוע נוסף של סיבוב שרירותי פוגע באיכות התמונה.

תיקון עיוות פרספקטיבה

כאשר קווים אנכיים מתכנסים למרכז התמונה בקצה העליון: Select>All ואז Edit>Transform>Skew ואז להזיז את הריבועים הקטנים העליונים.

חיתוך (Crop)

יש לשקול את היחס בין האורך לרוחב.

שיפור אוטומטי

נקרא לעיתים "auto-exposure" ,"auto-levels" או "auto-fix".

תיקון הצבעים (White Balance)

  • ניתן לתקן באמצעות Adjustment Layer>Levels ודוגם הצבע הלבן.
  • ניתן להוסיף צהוב ע"י בחירת ערוץ כחול במקום RGB.
    לבחור Curves, לסמן נקודה באמצע, ולהזיז אותה מעט למטה וימינה.
    ניתן להוסיף מעט צהוב לאדמה הכהה ובו זמנית להעמיק את הכחול של השמים הבהירים, אם יוצרים צורת S בערוץ הכחול, כפי שתואר בנקודה הראשונה של הגברת הניגודיות שלעיל.

הבהרה או הכהייה

  • פעולה גסה
    1. Layer>New Adjustment Layer>Levels, מתן שם לשכבה החדשה ואישור.
    2. בחלון השכבות (Layers) יש לשנות את שיטת השילוב של השכבה החדשה שנוצרה בהתאם לצורך: כאשר התמונה כהה – יש להחליף את שיטת השילוב (המופיעה בתפריט נפתח מתחת למילה Layers כ-Normal) ל-Screen; כאשר התמונה בהירה – יש להחליף את שיטת השילוב ל-Multiply.
  • פעולות עדינות
    • ניתן לבחור Curves ולנסות Auto. יש להזיז את מרכז העקומה למעלה או למטה אם התוצאה היא בהירה מדי או כהה מדי.
    • ניתן לבחור Levels ולהזיז את המשולשים הלבן והשחור כך שיעמדו בשתי קצוות ההיסטוגרמה.
    • ניתן לבחור Levels ולהזיז את המשולש המרכזי, אם התמונה כהה מדי או בהירה מדי.

תיקון הניגודיות (קונטרסט)

  • להגברת הניגודיות: יש לבחור Curves, לסמן נקודה קרוב לחלק העליון, ונקודה נוספת קרוב לחלק התחתון. את הנקודה העליונה יש להזיז מעט כלפי מעלה, ואת הנקודה התחתונה יש להזיז מעט כלפי מטה, כך שמתקבל S עדין.
  • להגברת הניגודיות: Filter>Sharpen>Unsharp Mask, כשערך ה-Radius גבוה מה-Amount. יש לבצע פעולה זו בסוף עיבוד התמונה, אחרי שינוי הגודל.
  • להפחתת ניגודיות, כגון בתמונות שצולמו עם פלש, ניתן לשנות את התאורה ע"י התאמת צללים/בהירות.

שינוי גודל התמונה ואיכות הדחיסה

כאשר יש לשלוח את התמונה באימייל או להעלות אותה לאתר, מלבד הקטנתה, לדעתי דחיסה באיכות בינונית של כשני שליש מספיקה (את התמונות האחרונות עיבדתי בפוטושופ, באיכות בינונית ברמה 6 ודחיסה פרוגרסיבית; תמונות קודמות עיבדתי ב-ACDSee, באיכות דחיסה 75 באופטימיזציה של הופמן).

שינוי גודל התמונה להדפסה

חיתכו את התמונה בהתאמה ליחס של ההדפסה הרצויה (2:3 או 3:4); אחרת המעבדה תחתוך את התמונה באופן אקראי.

חידוד בסוף תהליך העבודה על התמונה

יש לחדד כל תמונה דיגיטלית. תהליך הדיגיטציה של מעברי גוונים חלקים ומפורטים למטריצה של פיקסלים (תהיה הרזולוציה גבוהה ככל שתהיה) מחייב יצירת פיקסלים "ממוצעים", תהליך המתבטא באובדן פרטים במעברי הגוונים וברכות של התמונה.

  • פילטר High Pass
    1. יש לשכפל את שכבת התמונה: Layer>Duplicate.
    2. יש להפעיל פילטר על השכבה החדשה: Filter>Other>High Pass.
    3. בחלון הפילטר, יש לקבוע רדיוס של 1-3 פיקסלים, בערכים לא שלמים (כגון 2.9, 1.2). הרדיוס הנכון הוא כאשר ההילה הלבנה היא הקטנה ביותר, כשכמעט לא נראית.
    4. יש לבטל שאריות הצבע: Image>Adjustments>Desaturate.
    5. יש להחליף את שיטת השילוב בשכבה החדשה מ-Normal ל-Overlay. לאפקט רך יותר ניתן להשתמש ב-Soft Light. להקצנת האפקט ניתן לבחור ב- Hard Light.
  • Unsharp Mask
    • Filter>Sharpen>Unsharp Mask, כשערך ה-Radius נמוך מה-Amount.

סריקת שקופיות

ביצוע הסריקה

  • עדיף לסרוק את הסרט ולא את השקופית הממוסגרת.
  • ההבדל במחיר בין מעבדות קשור גם לביצוע עיבוד תמונה.

סוג הקובץ

עדיפות ראשונה לשמירת קובץ Raw, אח"כ Tiff, והאפשרות השלישית היא BMP.

עיבוד התמונה

  1. יש לבצע עיבודים בהתאם לנדרש: הבהרה, תיקון הצבעים והניגודיות.
  2. יש להגביר את רווית הצבעים: Image>Adjustments>Hue/Saturation.
  3. יש לחדד כפעולה אחרונה, אחרי שינוי גודל התמונה.




מצאתם טעות? יש לכם הערה? תגובתכם חשובה כדי שאציג טיפים שמעניינים אתכם.

אתם מוזמנים להמשיך ולקרוא טיפים לצילום, טיפים לטיול תרמילאים, טיפים לטרקים הטובים, טיפים לטיול בארץ, טיפים לאינטרנט, או לעבור אל גלריית התמונות


לראש הדף
לראש הדף

כדאי להרחיב את החלון כדי שהתפריט יוצג פתוח